Tesettür Style

31 Temmuz 2011 Pazar

A. Turan Alkan diyor ki...

Ramazan'da oruç yemenin incelikleri

Hâmileyseniz zinhar! Bebek emziriyorsanız kezâ!
"Hazır Ramazan gelmiş, perhize gireyim, diyet yapayım bir taşla iki kuş" diye kurnazlık düşünüyorsanız, uzmanlar "Kesinlikle hayır" diyor ve sağ ellerinin işaret parmağını tehdid makamında sallayarak "Cık cık" yapıyorlar... Zira çok uzun süre aç kalındığı için metabolizma yavaşlıyor ve daha fazla yağ depoluyormuş. Çâre, sık ve az yemek. Eh bu arada oruç da tabiatıyla güm; ah yazık, fakat yapılacak bir şey yok...
Kalp hastalığı, yüksek tansiyon, şeker gibi kronik sıkıntılarla mücadele edenlerin mutlak doktorlarına görünmeleri ve "Oruç tutabilir miyim doktor?" diye sormaları gerekiyor. Eğer yüreğiniz yine de rahat etmiyorsa, soruyu aynı doktora üç kere sorabilirsiniz; nasıl olsa cevap değişmeyecektir...
Sahura kalkamadıysanız geçmiş olsun; bu uzun ve sıcak yaz günlerinde sahursuz oruç tutmakla intihara tam teşebbüs aşağı-yukarı aynı şey. Ben söylemiyorum, üniversitelerin beslenme kürsüsü uzmanları söylüyor.
Kalbiniz kirliyse, niyetiniz bozuksa, sinirliyseniz, oruç tutuyorum diye elâlemi kırıp geçiren takımındansanız, oruç tutmak iş ritminizi ağırlaştıracaksa, kalp kıracaksanız, ikindiye doğru korsanlama şekerleme imkânları arayıp kaytarmaya bakacaksanız oruçtan uzak durmalısınız. Yaramaz. Boşu boşuna aç kalmaktan farkı yok efendim; ben söylemiyorum, işyeri psikolojisi uzmanları söylüyor.
Başka insanların hayatı sizin dikkat ve uyanıklığınıza bağlı bir meslekte, meselâ pilot, otobüs şoförü, doktor, kaptan iseniz, ya meslekten ya oruçtan vazgeçmelisiniz. Vatan hizmetinde iseniz, Ezher ulemasının fetvası var; vatan hizmeti ibadetten mâduddur. Katiyyen olmaz. I-ıh... Aksine vebâli var; sevap kazanacağım derken, tövbe tövbe...
Demek yine de oruç tutmak istiyorsunuz; peki, nüfus kâğıdınızı göreyim? A o da ne ayol, siz daha çocuksunuz henüz, reşid olunca yeniden müracaat ediniz, şimdi olmaz, mümkün değil.
Ha, az kaldı yolculuk hâllerini unutuyorduk; yolcu iseniz boşuna niyetlenmeyiniz efendim, hattâ zararlı. Sizin de buyurduğunuz gibi dünya hayatı zaten başlı başına bir yolculuk, biz her daim yolcuyuz diye de bakabilirsiniz "sorunsal"a. E, yol hâli, meşakkat hali...
Peki ya siz? Yaşınızla ilgili yorum yapmak istemem beyefendi, fakat vaktiyle Kenan Paşa Kuleli'de askerî talebeyken hafta sonları onunla Çengelköy kahvelerinde gazozuna tavla oynamış bir akranı gibi görünüyorsunuz. Olmaz beyefendi. Lütfen! Siz de hanımefendi, kim bilir ne oruçlar tutmuş olmalısınız vaktiyle, bence yetişir, hattâ belki artar bile; sahi, oruç hesabından alacaklı olabileceğinizi hiç düşünmüş müydünüz? Niçin olmasın?
Ülseriniz yok, tansiyon, kalp şeker vaziyetleri normal; yaşınız elverişli, hâmile, emzikli, kaptan, pilot, otobüs sürücüsü değilsiniz; kalbiniz temiz, istikametiniz düzgün demek? Hmm; bakalım sizin için ne yapabiliriz? Peki, konuya şöyle yaklaşalım, bir de gönlünüze danışınız efendim; gönlünüz ne diyor bu işe? Gönülsüz iseniz boşuna kendinizi yorup, akşamlara kadar aç-susuz kalmanın âlemi yoktur. Yiyebilirsiniz efendim, hattâ afiyet olsun.
Dinimiz kolaylık dini olup, zorlamaya mahal yoktur.
Efendim yarım doktor candan, yarım hoca imandan edermiş; siz yine de bana aldırmayınız; orucunu tutanların, tutamayanların ve tutmaya gönlü olmadığı halde kalbinin bir yeri yaralı-bereli duranların Ramazanı'nı tebrik ediyorum. Cenab-ı Hak, cümlemizi şu güzel ayın rahmetiyle yıkasın; insanlığımızı, İslâmlığımızı artırsın.


Kaynak: Zaman

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder